Transformacja antybohatera w kinie sportowym

   55

Autor

 Słowa kluczowe   

 Abstrakt   

Niniejszy artykuł stara się prześledzić przemianę ekranowych antybohaterów w kinie sportowym. Materiał wybrany do analizy składa się z trzech tytułów, które problematyzują postać antybohatera (lub antybohaterki) w określonych społecznych i kulturowych okolicznościach, z wykorzystaniem powszechnych stereotypów dotyczących ich dyscyplin, a także biorąc pod uwagę oczekiwania dotyczące płci i przedstawianie porażki sportowej. Te tytuły to klasyczny film biograficzny Wściekły Byk (1980) opowiadający historię targanego konfliktami boksera Jake’a La Motty, opowieść Darrena Aronofsky’ego o zniekształconej i rozpadającej się na oczach widza męskości, Zapaśnik (2008), oraz popularny serial na platformie Netflix, Gambit królowej (2020), będący zapisem losów fikcyjnej genialnej szachistki Elizabeth Harmon. Zestawienie i porównanie wymienionych postaci sugeruje, że antybohater(ka)-sportowiec przechodzi na ekranie gruntowną przemianę; od karmiącego się przemocą La Motty do niepokojącej, ale fascynującej i inspirującej, Harmon.

 Liczba wyświetleń   

2025

 Biogram autora   

 Paulina Korzeniewska, Instytut Neofilologii, Uniwersytet Zielonogórski

Dr, pracownik Instytutu Neofilologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół ujęcia sportu w literaturze i filmie, amerykańskiej poezji XX w. oraz studiów nad biografią.

 Bibliografia   

Brody R., [revisiting-the-violence-and-style-of-martin-scorseses-raging-bull].
[Google Scholar]

Januszkiewicz M., W horyzoncie nowoczesności: antybohater jako pojęcie antropologii literatury, „Teksty Drugie” 2010, nr 3.
[Google Scholar]

Korzeniewska P., American Poverty and Social Rejection in Craig Gillespie’s I, Tonya, „The European Journal of Life Writing” 2021, vol. X.
[Google Scholar]

Loeb McClain D., [queens-gambit-women-chess.html].
[Google Scholar]

Neimnah S., The Anti-Hero in Modernist Fiction: From Irony to Cultural Renewal, „Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal” 2013, nr 46, 4.
[Google Scholar]

Newhall Rademacher V., Contrarians at the Gate: Biofiction, the Anti-Biopic, and I, Tonya, [w:] Biofiction and Writers’ Afterlives, Newcastle upon Tyne 2020.
[Google Scholar]

Simmons D., The Rebel with a Cause? The Anti-Heroic Figure in American Fiction of the 1960s, [w:] The Anti-Hero in the American Novel, Londyn 2008.
[Google Scholar]

Spangler T., [queens-gambit-netflix-viewing-record-1234838090].
[Google Scholar]

Gambit królowej, 2020. Reż. Schott Frank. Prod. Flitcraft Ltd., Wonderful Films.
[Google Scholar]

Wściekły Byk, 1980. Reż. Martin Scorsese. Prod. United Artists.
[Google Scholar]

Zapaśnik, 2008. Reż. Darren Aronofsky. Prod. Fox Searchlight Pictures.
[Google Scholar]

  Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Korzeniewska, P. „Transformacja Antybohatera W Kinie Sportowym”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 10, grudzień 2024, s. 335-43, doi:10.61827/fp2024a13.

ISSN wersji papierowej

2450-3584
Metryki
Liczba wyświetleń
  • Abstrakt
    55