Walerian Borowczyk jako dokumentalista surrealistyczny

   23

Autor

Słowa kluczowe   

Abstrakt   

Słynny krytyk André Bazin dzielił filmowców na tych, którzy wierzą w obraz, i tych, którzy wierzą w rzeczywistość. Dokumentalną twórczość Waleriana Borowczyka, znanego przede wszystkim z filmów animowanych i fabularnych, trudno jednoznacznie przyporządkować do którejkolwiek z tych kategorii. Autor powyższego artykułu poddaje analizie tę część artystycznego dorobku reżysera, reprezentowaną przez takie filmy jak Dyptyk (Diptyque, 1967), Wyjątkowa kolekcja (Une collection particulière, 1973), List z Paryża (Brief von Paris, 1976) czy Miłość – potwór wszechczasów (L’amour – monstre de tous les temps, 1977). Obrazy te stanowią rzadkie przykłady wykorzystania elementów surrealizmu w kinie dokumentalnym.

Liczba wyświetleń   

2024

Dane do pobrania nie są jeszcze dostępne.

Biogram autora   

Piotr Prusinowski, Zielona Góra

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo (tytuł rozprawy: Elementy surrealizmu w filmowych adaptacjach prozy młodopolskiej – „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka i „Na srebr­nym globie” Andrzeja Żuławskiego). Absolwent filologii polskiej w zakresie filmoznaw­stwa, telewizji i kultury medialnej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz literaturoznawstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim. Swoje artykuły publikował m.in. w „Images” (UAM), „Biuletynie Edukacji Medialnej” (KUL), „Filologii Polskiej” (UZ), „Scripta Humana” (UZ), „Forum Poetyki” (UAM), „Litteraria Copernicana” (UMK) oraz monografiach Kultura w świecie luster. Jeszcze o niepowtarzalności i multiplikacjach w sztu­ce XX i XXI w. (UMCS), Brudne, odrażające, niechciane w kulturze (UAM), Ze srebrnego ekranu na papier. Ślady sztuki filmowej w literaturze (UZ). W 2008 r. otrzymał wyróżnienie w Konkursie dla Młodych Krytyków Filmowych im. Krzysztofa Mętraka.

Bibliografia   

Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
[Google Scholar]

Bird D., 18 March 2018: Walerian Borowczyk: Documentaries, [documentaries].
[Google Scholar]

Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
[Google Scholar]

Borowczyk W., Kino nie jest sztuką zespołową, rozm. M. Delahaye, S. Pierre, J. Rivette, oprac. i przeł. W. Chyła i W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18-20.
[Google Scholar]

Giżycki M., Kunstkamera Borowczyka, „Kino” 2013, nr 6.
[Google Scholar]

Hendrykowska M., Iluzjonista, „Film” 1997, nr 4.
[Google Scholar]

Hendrykowski M., Gatunki filmowe (22) – Symfonia miasta, „Film” 1998, nr 12.
[Google Scholar]

Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
[Google Scholar]

Kowalski T., Ludzie, którzy chcą wrócić do Mélièsa, „Film” 1957, nr 51.
[Google Scholar]

„List z Paryża” Borowczyka od 10 maja na MUBI, [list-z-paryza-borowczyka-od-10-maja-na-mubi].
[Google Scholar]

Maiorino A., “Letter from Paris” di Walerian Borowczyk: il corpo elettrico di Parigi, [letter-from-paris-di-walerian-borowczyk-su-mubi.html].
[Google Scholar]

Mikurda K., Boro: Escape Artist, [w:] Boro, l’île d’amour, red. K. Kuc, K. Mikurda i M. Oleszczyk, New York-Oxford 2020.
[Google Scholar]

Porębski M., Uwagi o genezie twórczości filmowej Borowczyka i Lenicy, „Kwartalnik Filmowy” 1964, nr 4.
[Google Scholar]

Surrealizm. Teoria i praktyka literacka, wyb. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
[Google Scholar]

Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

21.12.2023

Jak cytować

Prusinowski, P. „Walerian Borowczyk Jako Dokumentalista Surrealistyczny”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 9, grudzień 2023, s. 229-3, doi:10.34768/fp2023a12.

ISSN wersji papierowej

2450-3584

Inne teksty tego autora opublikowane na łamach „Filologii Polskiej"