Literackie kreacje przeszłości w nurcie kryminału retro na przełomie XX i XXI wieku

   146

Autor

Słowa kluczowe   

Abstrakt   

Rozmyta przynależność do różnych obiegów kulturowych wynika w przypadku kryminału retro z problematyzacji wizji przeszłości, wykorzystywanej do konstrukcji świata przedstawionego. Nie można przy tym sprowadzić jej do jednego z dwu dominujących strategii artystycznych, charakterystycznych dla opisu „dziejów minionych”: apologetycznego i rewizjonistycznego, dla których wspólne pozostaje przeświadczenie o konieczności przepracowania kulturowej pamięci odbiorców. Nieobojętne pozostaje bowiem, co – jako konsumenci dóbr kultury – czytelnicy kryminału retro pamiętają, ale też i jak – a przede wszystkim – w jakim celu to czynią. Wyszczególnione tu kwestie należą do trzech porządków pamięci, współobecnych w akcie lektury dzieła literackiego: rekwizytorni świata przedstawionego; relacji między literackim obrazem a jego zgodnością/niezgodnością z wiedzą odbiorcy oraz funkcjonalizacją/instrumentalizacją pamięci. Wyodrębniono je w celu jaśniejszego dookreślenia różnych aspektów nadrzędnego zagadnienia: uobecnienia przeszłości w tekstach kultury popularnej na przykładzie kryminału retro.

Liczba wyświetleń   

2024

Dane do pobrania nie są jeszcze dostępne.

Biogram autora   

Adam Mazurkiewicz, Uniwersytet Łódzki

Dr hab., pracownik Uniwersytetu Łódzkiego. Badacz literatury i kultury popularnej. Autor O polskiej literaturze fantastycz­nonaukowej lat 1990-2004 (Łódź 2007) i Z problematyki cyberpunku. Literatura – sztuka – kultura (2014) oraz artykułów ogłaszanych na łamach „Pamiętnika Literackiego”, „Literatury i Kultury Popularnej”, „Literatury Ludowej”, „Litteraria Copernicana”, „Folia Litteraria Polonica” i w tomach zbiorowych.

Bibliografia   

LITERATURA CYTOWANA

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.
[Google Scholar]

Barański J., Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007.
[Google Scholar]

Barthes R., Efekt rzeczywistości, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 2012, nr 4.
[Google Scholar]

Bartmiński J., Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki, [w:] Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Język a kultura, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, t. 12, Wrocław 1998.
[Google Scholar]

Bauer Z., „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekota, Wrocław 2010, s. 37-47.
[Google Scholar]

Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
[Google Scholar]

Beśka K., Trzeci brzeg Styksu, Poznań 2012.
[Google Scholar]

Bojarski P., Kryptonim „Posen”, Poznań 2011.
[Google Scholar]

Cegielski T., Głowa. Opowieść nocy zimowej, Warszawa 2016.
[Google Scholar]

Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1998.
[Google Scholar]

Czapliński P., Rzecz w literaturze albo proza lat dziewięćdziesiątych wobec mimesis, „Kresy” 1994, nr 4.
[Google Scholar]

Czubaj M., Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010.
[Google Scholar]

Ćwirlej R., Już nikogo nie słychać, Poznań 2018.
[Google Scholar]

Ćwirlej R., Tam ci będzie lepiej, Poznań 2015.
[Google Scholar]

Ćwirlej R., Tylko umarli wiedzą, Poznań 2017.
[Google Scholar]

Domańska E., Filozoficzne rozdroża historii, [w:] Między modernizmem a postmodernizmem. Historiografia wobec zmian w filozofii historii, red. E. Domańska, J. Topolski, W. Wrzosek, Poznań 1994.
[Google Scholar]

Draaisma D., Rozstrojone umysły. Historie chorych i dzieje chorób, przeł. E. Jusewicz-Kalter, Warszawa 2009.
[Google Scholar]

Dubaniewicz A.M., „I pójdzie ze mną do Lwowa, to znaczy do trumny”. Przedmiot jako strażnik pamięci o Kresach, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 2.
[Google Scholar]

Eagleton T., Zło, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.
[Google Scholar]

Ferro M., L’histoire sous surveillance. Science et coscience del’histoire, Paris 1987.
[Google Scholar]

Foryś R., Początek nieszczęść królestwa, Warszawa 2010.
[Google Scholar]

Foryś R., Za garść czerwońców, Warszawa 2009.
[Google Scholar]

Gemra A., Eberhard Mock na tropie: Breslau/Wrocław w powieściach Marka Krajewskiego, [w:] Śląskie pogranicza kultur,red. M. Ursel, O. Taranek-Wolańska, t. 2, Wrocław 2013.
[Google Scholar]

Genette G., Palimpsesty, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, przeł. A. Milecki, t. 4, cz. 2, Kraków 1992.
[Google Scholar]

Grabowski A.F., Perspektywy historii historiografii w okresie przemian. Tezy do dyskusji, „Acta Universitatis Lodziendzis. Folia Historica” 1996, nr 55.
[Google Scholar]

Habrajska G., Stereotyp w komunikacji, „Postscriptum Polonistyczne” 2008, nr 1.
[Google Scholar]

Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy, Polska 1978, reż. J. Rzeszewski, M. Jahoda.
[Google Scholar]

Jakubowski J., Rzeka zbrodni, Poznań 2015.
[Google Scholar]

Janicki K., Epoka hipokryzji. Seks i erotyka w przedwojennej Polsce, Kraków 2015.
[Google Scholar]

Kaczyński P., Kryminał historyczny – próba poetyki, [w:] Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków 2014.
[Google Scholar]

Koryciński W., Niebieskie zakony, Świdnica 2012.
[Google Scholar]

Koryciński W., Tajemnice ulicy Pańskiej, Świdnica 2010.
[Google Scholar]

Kostro K., Zagadnienia kulturowe w ekonomii, „Gospodarka Narodowa” 2009, nr 3.
[Google Scholar]

Krajewski M., Koniec świata w Breslau, Warszawa 2003.
[Google Scholar]

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
[Google Scholar]

Krajewski M., Śmierć w Breslau, Wrocław 2003.
[Google Scholar]

Krajewski M., Widma w mieście Breslau, Warszawa 2005.
[Google Scholar]

Kraska M., Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk 2013.
[Google Scholar]

Kwiatkowska K., Abel i Kain, Poznań 2013.
[Google Scholar]

Kwiatkowska K., Zbrodnia w błękicie, Poznań 2011.
[Google Scholar]

Medecka M., Zakazane/zapomniane pogranicza kultur w powieści kryminalnej i apokryfie rodzinnym, „Zeszyty Naukowe KUL” 2013, nr 4.
[Google Scholar]

Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Warszawa 2013.
[Google Scholar]

Parada oszustów, Polska 1977, reż. G. Lasota.
[Google Scholar]

Parnicki T., I [wykład], [w:] T. Parnicki, Historia w literaturę przekuwana, Warszawa 1980.
[Google Scholar]

Piątkowska M., Życie przestępcze w przedwojennej Polsce. Grandesy, kasiarze, brylanty, Warszawa 2012.
[Google Scholar]

Poupard P., Pomiędzy barbarzyństwem i nadzieją. Kryzys współczesnej kultury i chrześcijańska odpowiedź, [w:] Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości,red. R. Rubinkiewicz, S. Zięba, Lublin 2000.
[Google Scholar]

Pudełko A., Zbrodnia w mieście – turystyka literacka śladami powieści kryminalnych, „Turystyka Kulturowa” 2015, nr 10.
[Google Scholar]

Rajewska-Pager A., Rybakowski J., Współczesne modele pamięci w aspekcie neurobiologicznym i klinicznym,„Postępy Psychiatrii i Neurologii” 2006, nr 2.
[Google Scholar]

Ranke von L., Geschichten der romanischem und germanischen Volker von 1494 bis 1535, Leipzig-Berlin 1824.
[Google Scholar]

Retro-kryminał w służbie pamięci narodowej, [rozmowa Rafała Jurkowlańca z Jarosławem Jakubowskim], „Teologia Polityczna Co Tydzień” 2017, nr 50: (O)powieść historyczna, [retro-kryminal-na-sluzbie-pamieci-historycznej-rozmowa-z-jaroslawem-jakubowskim] (wpis z 13.03.2017).
[Google Scholar]

SokołowaN., Популярная культура в парадигме CulturalStudies и философской эстетике, „Известия высших учебных заведений. Гуманитарные науки” 2010, nr 3.
[Google Scholar]

Szewc P., Bociany nad powiatem, Kraków 2005.
[Google Scholar]

Szewc P., Zagłada, Kraków 1987.
[Google Scholar]

Szewc P., Zmierzchy i poranki, Kraków 2000.
[Google Scholar]

Szymiczkowa M., [właśc. Jacek Dehnel i Piotr Tarczyński], Rozdarta zasłona, Kraków 2016.
[Google Scholar]

Szymiczkowa M., [właśc. Jacek Dehnel i Piotr Tarczyński], Tajemnica Domu Helclów, Kraków 2015.
[Google Scholar]

Śladami Eberharda Mocka – spacer z przewodnikiem, „go.wroclaw.pl”, [1260244-sladami-komisarza-eberharda-mocka-spacer-z-przewodnikiem-1] (wpis z 9.02.2018).
[Google Scholar]

Śladami Eberharda Mocka – mroczne zakamarki, „go.wroclaw.pl”, [40997-sladami-eberharda-mocka-mroczne-zakamarki] (wpis z 12.02.2018).
[Google Scholar]

Tokarska-Bakir J., Opuszczone ołtarze zamieszkują demony, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1993, t. 47, z. 3-4.
[Google Scholar]

Trocha B., Zbrodnia w fantastycznych światach. Motywy kryminalne w literaturze fantastycznej, Zielona Góra 2017.
[Google Scholar]

Ujma M., Libera i powidoki pamięci, „Opcje 1.1”, [magdalena-ujma-libera-i-powi-doki-pamieci].
[Google Scholar]

Vabank, Polska 1981, reż. J. Machulski.
[Google Scholar]

Vabank II, czyli riposta, Polska 1984, reż. J. Machulski.
[Google Scholar]

Waincetel M., Łatwiej idealizować przeszłość niż teraźniejszość. Wywiad z Joanną Szwechłowicz, „Booklips”, [latwiej-idealizowac-przeszlosc-niz-terazniejszosc-wywiad-z-joanna-szwechlowicz] (wpis z 30.06.2016).
[Google Scholar]

Wąsowicz M., Historie alternatywne w literaturze polskiej: typologia, tematyka, funkcje, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 2.
[Google Scholar]

Wśród nocnej ciszy, Polska 1978, reż. T. Chmielewski.
[Google Scholar]

Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

19.12.2019

Jak cytować

Mazurkiewicz, A. „Literackie Kreacje przeszłości W Nurcie kryminału Retro Na przełomie XX I XXI Wieku”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 5, grudzień 2019, s. 59-71, doi:10.34768/fp2019a4.

ISSN wersji papierowej

2450-3584